ZAJĘCIA EDUKACYJNE

- podstawa programowa -

 

Szkoła Podstawowa nr 89 oraz Gimnazjum Nr 53 realizują cele i zadania określone przepisami prawa - Rozporządzenie MEN z dnia 27 VIII 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2012, Nr 4, poz. 977), koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Wspomagają  i ukierunkowują indywidualny, wszechstronny rozwój ucznia z wykorzystaniem jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych, ze szczególnym uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności.

 

Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim nauczani są w oparciu o Podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (Dz. U. 2012, Nr 4, poz. 977, Załącznik. 2), w dwóch etapach edukacyjnych:

I etap obejmujący klasy I-III szkoły podstawowej to edukacja wczesnoszkolna, realizowana w formie kształcenia zintegrowanego  

II etap obejmujący klasy IV-VI szkoły podstawowej, podczas którego nauczane są następujące przedmioty:      

  • język polski
  • język angielski
  • muzyka 
  • plastyka
  • historia i społeczeństwo
  • przyroda
  • matematyka
  • zajęcia komputerowe
  • zajęcia techniczne
  • wychowanie fizyczne
  • religia

 

Uczniowie z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną realizują Podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach (Dz. U. 2012, Nr 4, poz. 977, Załącznik. 3).

Na każdym etapie edukacyjnym w szkole podstawowej i gimnazjum wyodrębnia się:

  • zajęcia edukacyjne: 
      • funkcjonowanie w środowisku
      • muzyka z rytmiką
      • plastyka
      • technika
      • wychowanie fizyczne
      • religia
  • zajęcia rewalidacyjne.

 

 

 

Zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze dla osób z  niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim realizowane zgodnieRozporządzeniem MEN z dnia 30 I 1997 r.w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno - wychowawczych dla dziec i i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U. 1997, Nr 14, poz. 76)

 

Nasze działania ukierunkowane są na zaspokajanie specyficznych potrzeb edukacyjnych uczniów, odpowiednio do ich możliwości psychofizycznych i indywidualnego tempa rozwoju z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania.

Dlatego też, dla każdego ucznia tworzone są Indywidualne Programy Edukacyjno - Terapeutyczne na podstawie wielospecjalistycznej diagnozy funkcjonalnej dziecka, dokonywanej conajmniej dwa razy w roku przez specjalistów Ośrodka.